Hoe maak je een succesvolle radiocommercial?

Alles over het maken van een radiocommercial lees je hier. Hoe zorg je er vervolgens voor dat je een succesvolle radiocommercial maakt? Wij zetten 10 gouden tips voor je op een rij, deze mogen zeker niet vergeten worden bij de productie van de radiocommercial.

Voorbeelden van radiocommercials

‘t Zusje

Vitakraft

Overamstel Uitgevers

Heuts

TIP 1: communiceer één boodschap

Het heeft geen zin om verschillende boodschappen te communiceren in één commercial. De boodschappen worden dan troebel en de luisteraar heeft uiteindelijk geen idee wat je nu wilt zeggen. Mocht je toch meerdere boodschappen willen communiceren, doe dit dan in een reeks commercials in dezelfde stijl (voor de herkenbaarheid) welke je om-en-om uitzendt.

TIP 2: houd altijd je doelgroep in gedachten

Wat vindt je doelgroep belangrijk? Dit is een vraag welke bij de ontwikkeling van de commercial altijd in je gedachten moet blijven. Zo weet je zeker dat je het doel voor ogen houdt en niet afdwaalt.

TIP 3: meer is beter

Zorg dat je niet maar één tekst uitwerkt. Werk een aantal teksten uit en ga hiermee naar de studio. Laat de teksten inspreken door de voice-over en beoordeel dan welke tekst het best past.

TIP 4: maak het persoonlijk

Communiceer niet naar de menigte! Waarom niet? Want je wilt toch juist een menigte bereiken? Klopt, maar als je de doelgroep wilt aanspreken dien je de persoon aan te spreken. Wanneer iemand zich aangesproken voelt komt de boodschap veel beter en krachtiger over.

TIP 5: wees creatief

Word niet de zoveelste adverteerder met een saaie spot. Wees creatief. Ben je zelf niet creatief? Vraag hulp! Met een creatieve spot maak je de luisteraar wakker en wek je de aandacht.

TIP 6: benoem minstens twee keer het merk

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je minstens twee keer de merknaam noemt, het merk beter blijft hangen bij de luisteraar. Voorkom natuurlijk dat je binnen 15 seconde in elke zin de merknaam noemt, dat wekt al snel irritatie op (zeker als de spot voor de zoveelste keer voorbij komt).

TIP 7: sterk begin

Begin krachtig. Eis de aandacht van de luisteraar op en neem hem mee in je verhaal. Bij een sterk begin is de luisteraar meteen geboeid en is hij klaar voor de boodschap.

TIP 8: kies de juiste stem

Hoe bepaal je de juiste stem? De stem moet de doelgroep aanspreken, hij of zij moet het verhaal krachtig kunnen brengen, geloofwaardig en betrouwbaar overkomen én bovendien de boodschap juist kunnen brengen.

TIP 9: ondersteun de commercial met muziek of geluidseffecten

Het gebruik van muziek en/of geluidseffecten zet de boodschap kracht bij en maakt de boodschap duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan fluitende vogeltjes en ritselende takken, je bevindt je meteen in een bosgebied.

TIP 10: sluit af met een call-to-action

Zorg ervoor dat de luisteraar weet wat hij moet doen om te reageren op de boodschap. Dat kan zijn middels een aanmelding via een website, naar een winkel gaan, een gedragsverandering enzovoorts.

Ben je op zoek naar een productiebedrijf voor de productie van je succesvolle campagne? Neem contact op.

GIF

Meer informatie nodig?

Neem contact met ons op!